سی‌ان‌ان: قوی‌ترین سلاح جمهوری اسلامی دیگر کار نمی‌کند

خبرگزاری سی‌ان‌ان روز ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ در گزارشی به این مسئله پرداخته که «کشتن معترضان» که بزرگترین سلاح جمهوری اسلامی برای تهدید و سرکوب منتقد حاکمیت بوده عملا جواب نداده و نتوانسته اعتراضات را متوقف کند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: «معترضان جوان ایرانی سطحی از شجاعت را به نمایش گذاشته‌اند که غیر قابل درک است. آمار مرگ‌ومیر‌ها و دل‌شکستن‌های بی‌رحمانه قطعا ادامه خواهد داشت، اما ایرانیانی که از سرکوب به ستوه آمده‌اند، تسلیم نشده‌اند و شعار «آزادی، آزادی..» را ادامه داده‌اند».

سی‌ان‌ان در این مطلب، به رویکرد «ناکافی» غرب در مقابل خشونت‌های حاکمیت ایران نیز اشاره کرده است: «‌آن‌ها (مسئولان کشورهای غربی) که در خارج از ایران با ترس به تماشای اتفاقات نشسته‌اند، باید تصمیمات دیگری بگیرند. وقتی این رژیم جوانان خود را می‌کشد، چگونه پاسخ خواهند داد؟ واکنش‌های آن‌ها تاکنون کاملا ناکافی بوده است». سی‌ان‌ان از کشورهای غربی به رهبری آمریکا می‌خواهد جنایات دولت ایران را در مجامع دیپلماتیک سطح بالا مطرح کنند و جمهوری اسلامی را در شورای امنیت سازمان ملل محکوم کنند.

سی‌ان‌ان سپس به چهار جوان اعدام شده (محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی) اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تقریبا هیچ‌کس انتظار نداشت تظاهرات و اعتراض‌ها پس از این اقدامات ادامه پیدا کند. اما برعکس تصور، اعدام‌های اخیر دوباره اعتراضات را به جریان انداخته و موج اعتراضات در دانشگاه‌ها دیده شده است. به‌نظر می‌رسد جوانان ایران مصمم هستند همه چیز را برای داشتن شانس زندگی متفاوت و پایان دادن به حکومت دینی به خطر بیندازند».